Korona virüs salgın süreçlerinde kısa çalışma dönemine geçilmesi ya da binlerce insanın işsiz kalması ekonomik zorlukların da beraberinde gelmesine neden oldu. Bu süreçlerde devlet tarafından sosyal devlet anlayışının benimsenmesi ve vatandaşların mağdur olmalarına engel olmak için destek ödemeleri hız kesmeden gelmeye devam ediyor.
Aile çalışma ve sosyal hizmetler bakanlığı tarafından verilen yardım ödemelerinin bir tanesinin de doğum yapan tüm kadınlar için verilen doğum yardımları olduğu biliniyor. İlk doğumlar için 300, ikinci doğumlar için 400, üç ve sonraki her doğum için 600 TL verilen ödemeler devam ediyor.
Peki, doğum yardım ödemeleri için başvuru şartları nelerdir ve nasıl yapılıyor? Doğum yardımları hakkında merak edilen tüm detayları sizler için derledik. İşte merak edilen tüm detaylar…
Aile çalışma ve sosyal hizmetler bakanlığı tarafından verilen sosyal yardım ödemelerinin PTT aracılığı ile hak sahiplerine ulaştırıldığı biliniyor. Bu süreçlerde canlı doğum yapan anneler için;
- Eğer ilk doğumlarıysa bir kereye mahsus olarak 300 TL,
- İkinci doğumları olan anneler için bir kereye mahsus 400 TL,
- Üç ve sonraki doğumlarını yapan anneler için birer kereye mahsus olarak 600 TL ödemeler PTT aracılığı ile yapılıyor.
Kamu işçilerine toplu sözleşmeleri gereği verilen doğum yardımları kurumlardan aldıkları eğer belirlenen tutarlardan farklıysa arada oluşan fark ödenir. Eğer bu fark daha fazla aldıklarına işaretse doğum yardım ödemeleri kurumlar tarafından verilen kadar kalır.
Kimlere doğum yardım ödemeleri verilir?
Doğum yardım ödemeleri haklarından yararlanmak için belirlenen şartlar vardır. Bunun için TC vatandaşı ve mavi kart sahibi olma şartı aranır. Anne ya da babanın bu şartları yerine getirmesinin yeterli olabileceği gibi her ikisinin de mavi kart sahibi olması bir sorun teşkil etmez. En az birinin sahip olması yeterlidir. Bebeklerin canlı doğması ve 15 Mayıs 2015 tarihinden sona dünyaya gelmesi gerekir. Canlı doğmayan ya da bu tarihten önce doğan bebekler için doğum yardım parası ödemesi yapılmaz.
Doğum yardım ödemeleri için başvurular nasıl yapılacak?
Doğum yardım ödemeleri başvuruları için anne ya da babanın nüfus müdürlüğünde KPS kayıt işlemi yapmalarının ardından istenen doğum yardım başvuru dilekçesini eksiksiz bir şekilde doldurarak aile çalışma ve sosyal hizmetler bakanlığı ya da sosyal yardımlaşma ve dayanışma vakıflarına teslim etmesi gerekir.
Kamu kurum ya da kuruluşlarında çalışma hayatına devam eden vatandaşlar çalışma hayatına devam ettikleri kurumlardan başvurularını yaparlar. Yurt dışında yaşamına devam eden aileler ise büyükelçilik ya da konsolosluklara başvurarak ödemelerini buralardan alabilecekler. Her ne kadar yurt dışında yaşamlarına devam etseler bile Türkiye sınırlarında başvuru yapacak aileler aile çalışma ve sosyal hizmetler bakanlığı ya da sosyal hizmetler merkezlerine giderek başvuru adımlarını tamamlayabilecekler.
Doğum yardım ödemeleri ne zaman verilecek?
Doğum yardım ödemeleri almak için vatandaşların başvuru yapması gerekir. Başvurulan sürenin üzerinden bir ay geçmeden ödemeler bir sonraki ay içerisinde vatandaşlara PTT aracılığı ile verilir. Vatandaşlar tarafından bu doğum yardım ödemeleri her ne kadar bir yıl boyunca her ay mı yapılacak diye merak ediliyor olsa bile öyle bir durum söz konusu değildir.
Sadece gerekli şartları yerine getiren aileler için bir kereye mahsus olarak verilen ödemelerdir. Doğum yardım ödemeleri başvurularını sadece anne yapacak diye bir kural da aranmaz. Babalar da gerekli evraklar ile başvuru yaparak PTT şubelerine giderek ödemeleri alabileceklerdir.